Журнал Science назвав головні наукові відкриття року

Згідно з версією міжнародного журналу Science, головним науковим проривом 2012 року стало підтвердження існування елементарної частинки — бозона Хіггса. У трійку лідерів також увійшли секвенування генома денисівської людини і експерименти японських вчених з вирощування яйцеклітини зі стовбурових клітин, передає УНН з посиланням на іноземні ЗМІ.

Пошук елементарної частинки, що визначає наявність маси в матерії, на думку видання, «був безумовно найважливішим науковим процесом цього року». Виявлення цієї частинки, розробкою і пошуком якої ще у 1964 році займався англійський фізик Пітер Хіггс, є, на думку багатьох учених, «найбільшим науковим відкриттям за останні півстоліття».

Як вважають сучасні фізики, після Великого вибуху, що поклав початок Всесвіту 13,7 мільярдів років тому, сила, яка породжує цей бозон, дала початок утворенню галактик, зірок і планет з початкового хаосу.

Що стосується секвенування, тобто визначення послідовності нуклеотидів в геномі денисівської людини, то тут було відкрито новий вид вимерлих людей. Фрагментарний матеріал — скам'яніла фаланга пальця дитини — був виявлений в Денисовій печері в Алтаї у 2008 році. Завдяки аналізу ДНК вдалося з'ясувати, що цей вид людини жив близько 40 тисяч років тому і «являє собою особливу гілку в еволюції людини, на відміну від неандертальця і сучасних людей».

Відкриття японських учених з університету Кіото було третьою за важливістю подією у світі науки за журналом Science. Японські вчені вперше в історії науки змогли виростити яйцеклітини зі стовбурових клітин, запліднити їх і добитися народження здорового покоління лабораторних мишей. На думку експертів, результати цих досліджень «здатні внести великий внесок у вирішення проблеми безпліддя», а також вивчення механізму появи життя.

У десятку головних наукових проривів за версією видання також увійшли місія марсохода «Кьюріосіті», доказ існування майоранівських частинок, створення механізмів, здатних реагувати на розумові процеси паралізованих людей, а також відкриття нового різновиду трансформації нейтрино.

Довідка

Science («Наука») — академічний журнал Американської асоціації сприяння розвитку науки (AAAS). Вважається одним із найавторитетніших наукових журналів. Його читають близько мільйона осіб.