Знайдені в льодах Арктики тисячолітні амеби виявилися живими

Знайдені в льодах Арктики  тисячолітні амеби виявилися живими
3D-рендер амеби / Фото: Lukiyanova Natalia

Одноклітинні організми, які провели в суворих арктичних умовах десятки тисяч років, можуть бути цілком життєздатними.

Таке відкриття зробили російські вчені з Санкт-Петербурзького державного університету та Інституту фізико-хімічних і біологічних проблем ґрунтознавства РАН, повідомляє GisMeteo.

Амеби вже не вперше дивують представників науки своєю здатністю виживати в екстремальному середовищі. Раніше у вічній мерзлоті були знайдені амебні віруси. Цього разу дослідники на чолі з Олексієм Смирновим і Любов’ю Шмаковою виявили абсолютно нові види амеб-довгожителів. Деяких з них навіть поки не можна точно класифікувати.

Відомо, що тривале існування амеб в екстремальних умовах забезпечується властивістю організму впадати в стан «цисти», коли утворюється захисна оболонка і вони занурюються в сплячку. Але час, протягом якого амеби можуть перебувати в такому стані, став для вчених вражаючою новиною. Відкриття дає передумову для нових досліджень, наприклад генетичних, або для проведення експериментів по зберіганню амеб в замороженому вигляді.
За словами Олексія Смирнова, якщо в тих же районах будуть знайдені прямі нащадки цих організмів, це дозволить зрозуміти, які зміни відбулися в їхніх генах за 60 000 років. І за допомогою спеціального методу можна буде виявити періоди знакових еволюційних подій.

Цисти амеб також перевірялися на міцність у відкритому космосі. Організми, віком 34 000 років, піддавалися космічному впливу протягом місяця, і більшість з них залишилися живими. Дослідники відзначають, що слід враховувати це при підготовці космічних експедицій і обов’язково стерилізувати обладнання, щоб потім не переплутати земних організмів з гостями з інших світів.

Результати дослідження опубліковані в журналі ScienceDirect.