Вчені: Метеорит не є причиною загибелі динозаврів

Учені спробували відповістити на запитання, що буде, якщо на Землю впаде великий метеорит. Для цього фахівці із Прінстонського й Мюнхенського університетів змоделювали сейсмічні хвилі, які викличе удар небесного тіла в Землю.

Учені спробували відповістити на запитання, що буде, якщо на Землю впаде великий метеорит. Для цього фахівці із Прінстонського й Мюнхенського університетів змоделювали сейсмічні хвилі, які викличе удар небесного тіла в Землю, пише Newsru.com.

При цьому вони врахували еліптичність форми Землі, рельєф її поверхні й глибин океану, хоча в створених до цього моделях ці особливості, а відповідно, і вплив на рух хвиль, не враховувалися, йдеться в статті, опублікованій в Geophysical Journal International.

Використовуючи вдосконалену модель, дослідники під керівництвом професора геології Джероена Тромпа змоделювали удар метеорита, який призвів до появи кратера Чіксулуб (діаметр 180 км) у Мексиці на півострові Юкатан. Цей удар був у 2 млн. разів могутнішим за вибух водородної бомби й, за однією з гіпотез, став причиною масового вимирання динозаврів 65 млн. років тому.

Моделювання, однак, показало, що сейсмічні хвилі, які викликав удар, через особливості місцевості були досить розсіяними й різноспрямованими, у зв’язку з чим по-різному фокусувалися і поглиналися, тому викликали помітно менші, ніж передбачалося, зсуви земної кори, цунамі, сейсмічну й вулканічну активності.

Так, у сферичній моделі всі хвилі зійшлися в одній точці, тому амплітуда виявилася величезною. Передбачалося, що максимальний зсув досягав 15 м. Однак поточне дослідження показало, що ці дані сильно завищені, а реальний зсув склав усього 3-5 м.

Таким чином, удар метеорита, який породив кратер Чіксулуб, на думку вчених, був недостатньо сильним, щоб викликати масові виверження, які відбулися пізніше на протилежному кінці Землі — у районі плато Декан на території сучасної Індії. «За нашими розрахунками, сейсмічні хвилі розподілилися по поверхні через особливості рельєфу…», — заявив провідний автор роботи з Мюнхенського університету Маттіас Мешеде.

У результаті, гіпотеза про загибель динозаврів після падіння на Землю великого небесного тіла, яка, здавалося б, уже одержала вичерпні докази, знову виявилася під сумнівом.