Астрономи вирахували тривалість доби на екзопланеті

Спостереження на Дуже Великому Телескопі Європейської Південної обсерваторії вперше дозволили визначити швидкість осьового обертання екзопланети. Було встановлено, що доба на беті Живописця b триває всього вісім годин. Це набагато швидше, ніж для будь-якої планети у Сонячній системі, оскільки швидкість обертання точки на її екваторі становить майже 100 000 кілометрів на годину. Новий результат поширює на екзопланети відношення між їх масою та обертанням, котре чинне у Сонячній системі. Подібні методи досліджень дозволять астрономам у майбутньому складати докладні мапи екзопланет.

Екзопланета бета Живописця b обертається навколо видимої для неозброєного ока зорі бета Живописця, котра знаходиться на відстані близько 63 світлових років від Землі у південному сузір'ї Живописця. Її було відкрито майже шість років тому. То одна з перших екзопланет, безпосередньо побачена телескопом. Вона обертається навколо своєї зорі на відстані всього у вісім астрономічних одиниць (вісім відстаней від Землі до Сонця): тобто наразі є найбільш близькою від материнської зорі екзопланетою із числа коли-небудь безпосередньо захоплених телескопами.

Використовуючи інструмент CRIRES на VLT, група голландських астрономів із Лейденського Університету та Нідерландського Інституту Космічних Досліджень виявила, що екваторіальна швидкість обертання екзопланети бета Живописця b майже 100 000 кілометрів на годину. Для порівняння, екватор Юпітера має швидкість близько 47 000 км на годину, в той час як для Землі вона становить тільки 1700 км на годину. Бета Живописця b більш ніж у 16 разів більша та у 3000 разів масивніша від Землі, проте доба на планеті триває всього 8 годин.