Астрономи дослідили першу планету, відкриту біля двійника Сонця в зоряному скупченні

За шість років пошуків з телескопом-приймачем HARPS було відкрито три нових планети в зоряному скупченні Мессьє.

За допомогою знаменитого «мисливця за планетами» — телескопа-приймача HARPS, який використовують астрономи ESO в Чилі, а також інших телескопів в різних частинах Землі, відкриті три планети, що обертаються навколо зірок в скупченні Messier 67. про це розповіли у Європейській Південній обсерваторії.

Хоча зараз за межами Сонячної системи вже впевнено класифіковано більше тисячі планет, всього жменька з цього числа знаходиться в зоряних скупченнях. Чудово, що одна з нововідкритих екзопланет належить зірці рідкісного типу «двійників Сонця», яка майже повністю ідентична нашому світилу.

Планети, що обертаються навколо інших зірок, зараз нікого не дивують — цілком звичайні небесні об'єкти. Але досі дуже мало таких планет було відкрито всередині зоряних скупчень. І це дивно, так як відомо, що більшість зірок народилося саме в скупченнях. Щоб пояснити цю незрозумілу особливість, астрономи намагаються зрозуміти, чим може відрізнятися утворення планет в зоряних скупченнях.

Анна Брукалассі з Інституту космічної фізики ім.Макса Планка в Гархінгу (Німеччина), перший автор нової роботи, і її група спробували дослідити цю проблему. «Зірки в скупченні Messier 67 приблизно того ж віку і хімічного складу, що і Сонце. Це означає, що у нас є ідеальна природна лабораторія, в якій можна з'ясувати, скільки планет утворюється у такої кількості схожих зірок і формуються вони в основному навколо більш-менш масивних зірок».

Група працювала з приймачем HARPS — інструментом, спеціально призначеним для пошуків планет, і встановленому на 3.6-метровому телескопі ESO в обсерваторії Ла Сілла у Чилі. Отримані результати були доповнені спостереженнями, виконаними в деяких інших обсерваторіях світу. Протягом шести років астрономи відстежували 88 обраних зірок у Messier 67.

Скупчення М 67 знаходиться за 2500 світлових років від нас у сузір'ї Рака і містить близько 500 зірок. У результаті було знайдено три планети. Дві з них обертаються навколо зірок, схожих на Сонце, одна — навколо більш масивного і старого червоного гіганта. Перші дві планети мають маси близько третини маси Юпітера і обертаються навколо материнських зірок одна за сім, а інша за п'ять днів. Третя планета здійснює оборот за 122 дні і за масою перевершує Юпітер.

Перша з цих трьох планет чудова тим, що її батьківська зірка відноситься до числа небагатьох знайдених досі «двійників Сонця» — вона майже повністю ідентична Сонцю за всіма параметрами. Це перший «двійник Сонця» в зоряному скупченні, біля якого виявлена планета.

Дві з трьох знайдених планет відносяться до типу «гарячих юпітерів» — вони тотожні з Юпітером за розмірами, але розташовані набагато ближче до своїх світил і тому більш гарячі. Всі три планети ближче до своїх зірок, ніж внутрішні кордони «зон проживання» цих зірок — областей простору, в межах яких можливе існування рідкої води.

«Наші нові результати свідчать про те, що в розсіяних зоряних скупченнях планети зустрічаються приблизно так само часто, як і у ізольованих зірок, просто їх нелегко зареєструвати, — розповіли автори дослідження. — Ці результати суперечать більш раннім роботам, в ході яких планети в скупченнях виявити не вдавалося, але вони узгоджуються з деякими свіжими спостереженнями. Ми продовжуємо спостерігати це скупчення з метою з'ясувати, як розрізняються зірки, що мають планети і не мають їх, за масою і хімічним складом».