Європейські астрономи виявили «фабрику комет»

Нові спостереження «пиловловлювача» навколо молодої зорі відкрили давні таємниці формування планет.

Астрономи, використавши новий Великий Міліметрово-субміліметровий Масив Атакама (ALMA), який знаходиться у пустелі Чилі, отримали зображення регіону навколо молодої зорі, де частки пилу можуть зростати, злипаючись разом.

Спостереження вирішує давню таємницю того, як частинки пилу в дисках виростають до великих розмірів, що, в кінцевому підсумку, дає їм можливості формувати комети, планети та інші кам'яні тіла, розповіли у прес-службі Європейської Південної обсерваторії (ESO).

Наразі астрономам відомо про те, що навколо інших зірок велике число планет. Проте не до кінця зрозуміло, як вони формуються. Нові спостереження із використанням можливостей ALMA вже відповіли на одне із найбільших питань: як найдрібніші частинки пилу в диску навколо молодої зорі постійно зростають, в кінцевому рахунку стаючи щебенем та навіть валунами із розмірами понад один метр.

Комп'ютерні моделі показують, що пилові частинки зростають, коли стикаються та злипаються. Однак, коли ці більші зерна повторно зіштовхуються на високій швидкості, то часто розбиваються на шматочки, наче нічого і не було. Навіть, якщо цього і не відбудеться, моделі показують, що більші зерна будуть швидко переміщуватись у напрямі до зорі, внаслідок тертя із пилом та газом, що закінчиться падінням на неї: тобто нема жодних шансів для їх подальшого зростання.

За допомогою ALMA, Нінке ван дер Марель, аспірантка із Лейденської Обсерваторії в Нідерландах разом зі своїми колегами вивчала диск у зоряній системі, званій Oph-IRS 48. Науковці виявили зону, у котрій великі частки пилу опинилися у пастці, де змогли вирости набагато більшими шляхом зіткнення та злипання. Щось подібне теоретики і шукали.

Ван дер Марель пояснює: «Цілком можливо, що ми бачимо одну із «фабрик комет», у котрій є необхідні умови для зростання частинок від міліметра і до розмірів комети. У найближчому майбутньому ALMA матиме можливість спостерігати «пиловловлювачі» ближче до їх материнських зірок, де діють ті ж самі механізми. Такі пастки пилу дійсно можуть бути колисками для новонароджених планет».