Геологи у Канаді знайшли воду віком мільярд років

Шахти поблизу канадського міста Тіммінс

Відкриття, зроблене британськими та канадськими вченими в одному з рудників Онтаріо, описано на сторінках журналу Nature. Працюючи на нижніх рівнях однієї з шахт поблизу міста Тіммінс в Онтаріо, дослідники взяли проби води, що ллється з кількох пробурених до позначки -2,4 км нижче поверхні свердловин. Результати трьох різних аналізів дозволив заявити, що ця вода не стикалася з атмосферним повітрям протягом як мінімуму мільярда років.

Раніше таку древню воду не знаходили навіть у значно глибиших свердловинах. Через те, що земна кора в більшості місць пронизана мережею тріщин, вода на одному місці зазвичай не затримується. Але так як Тіммінс розташований на Канадському щиті, у виступі стародавніх скельних порід, виявлений вченими водоносний шар виявився ізольований від зовнішнього світу протягом довгого часу.

Методика, за допомогою якої вдалося визначити вік води, заснована на зіставленні концентрації ізотопів благородних газів. Дослідники з'ясували, що в зразках рідині міститься занадто багато ксенону-124, ксенону-126 і ксенону-128, причому таке співвідношення вказує на вік близько мільярда років.

Особливий інтерес представляє наявність у воді органічних речовин, які можуть вказувати на наявність життя. Якщо в ізольованій протягом мільярда років системі виявляться бактерії, вони зможуть не тільки розповісти про мікрофлору найдавнішого часу, а й розповісти про можливе пристрої екосистем на інших небесних тілах Сонячної системи.