Телескоп VISTA відкрив новий компонент Чумацького Шляху

Спостереження астрономів на телескопі VISTA в обсерваторії ESO Паранал привели до відкриття досі невідомого компонента Чумацького Шляху.

У процесі картографування положень змінних зірок, що відносяться до типу цефеїд, був виявлений диск молодих зірок, прихований за щільними пиловими хмарами центрального балджа Галактики, розповіли в Європейській Південній обсерваторії.

За допомогою ширококутного телескопу VISTA робляться багаторазові знімки центральних областей Галактики в інфрачервоному діапазоні довжин хвиль. У ході огляду було відкрито безліч нових об'єктів.

Група астрономів, аналізуючи дані, отримані в рамках цього огляду між 2010 і 2014 роками, зробила чудове відкриття. Виявлено новий перш невідомий структурний компонент нашої Галактики — Чумацького Шляху.

Центральна сферична підсистема Чумацького Шляху — «балдж» — складається, на загальну думку, із величезної кількості старих зірок. Але дані, отримані на телескопі VISTA, виявили зовсім нові, а за астрономічними стандартами — дуже молоді, світила.

Вивчаючи дані огляду, астрономи знайшли 655 кандидатів у змінні зорі типу цефеїд — такі зірки періодично пульсують, тобто розширюються і стискаються, і при цьому значно змінюють свій блиск. Цикл таких змін становить від декількох днів до декількох місяців.

Але цефеїди не всі однакові, вони діляться на два основні класи, зірки одного з яких значно молодші від зірок іншого. Дослідивши вибірку з 655 зірок, астрономи визначили, що 35 із них відносяться до підкласу класичних цефеїд — яскравих молодих зірок, що дуже відрізняються від звичайних, набагато більш древніх жителів центрального балджа Чумацького Шляху.

Періоди пульсацій, тісно пов'язані з віком зірок, несподівано показали, що ці змінні дуже молоді.

Всі 35 виявлених класичних цефеїд молодші 100 мільйонів років. Наймолодші з них можуть мати навіть вік близько 25 мільйонів років, і не можна виключити можливого існування ще більш молодих і яскравих цефеїд.

Вік виявлених класичних цефеїд представляє вагомий доказ на користь існування раніше невідомого постійно діючого протягом останніх 100 мільйонів років джерела нових зірок в центральній частині Чумацького Шляху. Однак, це було не єдиним відкриттям, зробленим на підставі результатів огляду.

Помістивши знайдені ними цефеїди на карту, вчені простежили обриси абсолютно нового структурного елементу Чумацького Шляху — тонкого диска з молодих зірок, що перетинає галактичний балдж. Цей новий компонент нашої Галактики залишався непоміченим у колишніх оглядах неба, оскільки був прихований щільними пиловими хмарами. Його відкриття продемонструвало незвичайну ефективність телескопа VISTA, який спеціально призначений для дослідження глибоких структур Чумацького Шляху за допомогою отримання ширококутних зображень високої роздільної здатності в інфрачервоних променях.