Основні положення Податкового кодексу
Верховна Рада вчора затвердила Податковий кодекс у редакції, вигідній Кабінету Міністрів і його фіскальним органам. Як і очікувалося, пропозиції опозиційних фракцій і підприємців парламентська більшість проігнорувала.
Верховна Рада вчора затвердила Податковий кодекс у редакції, вигідній Кабінету Міністрів і його фіскальним органам. Як і очікувалося, пропозиції опозиційних фракцій і підприємців парламентська більшість проігнорувала. Проте депутати обіцяють спробувати доробити найбільш спірну й конфліктну частину документа — спрощену систему оподаткування — до подачі кодексу на підпис Президентові, повідомляє Комерсант Україна.
Твердження Податкового кодексу схвалили 269 депутатів. У зв’язку з постатейним прийняттям документа його розглядали два пленарні дні. Як і у вівторок, учора парламентська більшість знову проігнорувала пропозиції опозиції й своїх же представників.
Найбільш резонансним з 14 розглянутих став розділ, присвячений спрощеній системі оподаткування. Фізособи-підприємці зможуть платити єдиний податок тільки при річному доході не більше 300 тис. грн. (на 200 тис. грн. менше, ніж зараз). При цьому максимальна щомісячна ставка збільшиться з 200 грн. до 600 грн. (у населених пунктах, де проживають до 150 тис. чоловік, вона складе 20-200 грн., 150-500 тис. — 20-400 грн., більш 500 тис. — 20-600 грн.).
Число найманих робітників у платників єдиного податку скоротиться з 10 до 4 людей (тільки в ресторанному господарстві можна буде наймати 8 людей). У випадку встановлення касового апарата планка річного доходу підвищиться до 600 тис. грн. З виторгу понад граничне значення треба буде платити 15%. Нові правила набудуть чинності з 1 квітня 2011 року.
Юридичні особи втратять права платити єдиний податок. Замість цього ПК обіцяє їм нульову ставку податку на прибуток, якщо їх річний оборот не буде перевищувати 3 млн. грн. Поменшає й перелік видів діяльності на єдиному податку. Його не зможуть платити особи, що займаються фінансовою діяльністю, операціями з нерухомістю, оптовою торгівлею, роздрібною торгівлею через Інтернет і торговельні автомати, а також юристи, аудитори, бухгалтери, консультанти, кадрові агентства.
В 3,2 разу буде збільшена ставка податку на земельні ділянки — до 1,44-3,36 грн./кв. м залежно від розміру населеного пункту. Ставку транспортного збору потрібно буде платити тільки при першій реєстрації транспорту. У порівнянні з першим читанням усі ставки залишилися незмінними, збільшені тільки для літаків — з 0,2 грн. до 1 грн. за 1 кг ваги й вертольотів — з 0,3 грн. до 1 грн. за 1 кг. відміняється щорічна індексація на рівень інфляції ставок транспортного збору, плати за надра, збору за спеціальне водокористування, використання радіочастотного ресурсу й інших платежів.
Торгівля наявною валютою в пунктах обміну, діяльність у сфері розваг, а також ряд інших видів послуг будуть обкладатися новими місцевими податками. Податок прийдеться платити з нерухомості площею вище 120 кв. м (квартири) і 250 кв. м ( житлові будинки). Ставка податку з 2012 року складе 1-2,7% від мінімальної зарплати за 1 кв. м додаткової площі.
Враховуючи, що кодекс прийнятий без виправлень опозиції, Верховна Рада готова внести уточнення в прийнятий закон. «Після того як буде прийнятий закон, згідно зі ст. 131 регламенту Верховної Ради парламент має право виправити технічні помилки, внести уточнення, зробити певні корекції, — сказав голова комітету з питань податкової й митної політики Віталій Хомутинник (Партія регіонів). — Можливо, сьогодні до кінця дня виправимо дискусійні питання й максимум завтра приймемо остаточну редакцію з урахуванням тих норм». За словами глави фракції Партії регіонів Олександра Єфремова, виправлення торкнуться розширення видів діяльності, при яких доведеться платити єдиний податок. «Регламент передбачає внесення змін, але вони повинні носити уточнюючий характер і не містити змін норм по суті», — заявила депутат Ксенія Ляпіна («Наша Україна-Народна самооборона»).
Пан Плотніков підтвердив, що обговорювані уточнення ставляться в основному до технічних моментів. «Пропонується розділити на два документи сам Податковий кодекс і зміни в інші закони. Крім того, до ранку будуть обговорюватися різні уточнення, в основному процедурного характеру, на кшталт недопущення мінімізацій, коли підприємець реєструється в селі, щоб платити меншу ставку єдиного податку, а працює в Києві», — сказав він. «Є проблеми з розрахунками податку на прибуток. По спрощеній системі багато норм вимагають перехідного етапу від 3 до 6 місяців, — відзначив заступник глави фракції Партії регіонів Анатолій Кінах. — Також пропонується проводити виїзні податкові перевірки й арешт майна тільки за рішенням суду».
Новий Податковий кодекс значно ускладнить бюрократичну роботу підприємців. «Незважаючи на протести, підвищення ставки єдиного податку буде відносно безболісним для бізнесу у великих містах і викличе проблеми лише в глибинці. Більш важливим є інша зміна: єдиний податок перестав бути єдиним, тепер він не буде включати соціальні збори, бізнесу прийдеться наймати для складання звітів бухгалтерів», — уточнила партнер юрфірми «Astapov Lawyers» Тетяна Кузьменко.
