Стали відомі основні вимоги проекту нового Трудового кодексу
Верховна Рада збирається розглянути в другому читанні проект нового Трудового кодексу (ТК). Він повинен замінити діючий нині ще радянський Кодекс законів про працю (КЗПП).
Верховна Рада збирається розглянути в другому читанні проект нового Трудового кодексу (ТК). Він повинен замінити діючий нині ще радянський Кодекс законів про працю (КЗПП), який, як частенько заявляли роботодавці, дає вже занадто багато прав працівникам. Звільнити працівника тепер буде простіше, пише газета «Сьогодні».
Як розповів один з авторів проекту Трудового кодексу, народний депутат від Партії регіонів, Василь Хара, у новому документі досягнута рівновага між правами й обов’язками обох сторін — роботодавця й працівника. При цьому права працівників не зменшені, але збільшена їхня відповідальність за несумлінну роботу: звільнити злісного порушника трудової дисципліни, «сачка», бракороба, бухгалтера-злодюжку стане легше. Вводиться відповідальність за розголошення комерційної таємниці. «Якщо один підприємець розробив і впровадив ноу-хау, затративши на це гроші в розрахунку на майбутній прибуток, а його співробітник продав ці напрацювання конкурентам, це має бути покаране як мінімум звільненням. А тому, хто працює нормально, переживати нема чого», — вважає Хара.
У той же час законодавчо прописана заборона звільняти працівника, який досяг пенсійного віку, уводиться підвищена оплата понаднормової й нічної праці, заборона працювати більше норми, а якщо таке неможливо, людині зобов’язані надати додатковий відпочинок на наступному тижні або оплатити перепрацювання.
Новий ТК не передбачає автоматичного збільшення робочого тижня з нинішніх 40 годин до 48 (про що ходили слухи). «Такої норми в ТК взагалі нема, вона суперечить Конституції, — роз’яснює Хара. — У статті 143 зазначено, що в окремих випадках працівник може трудитися 12 годин на день, але не більше (наприклад, машиніст, який веде поїзд, або водій-далекобійник), і 48 годин на тиждень, а зараз такого обмеження взагалі немає. Але загальний відпрацьований час за місяць не може перевищувати нормативного (виходячи з 8 годин на день). При 20 робочих днях це 160 годин, при 21 — 168 і т.д. Якщо людина відробила в один тиждень 48 годин, то на наступному тижні повинно бути 32 робочі години (додатковий вихідний)».
Новий ТК через Раду буде проходити непросто. Опозиція заявила, що він різко зменшує захищеність працівників перед роботодавцями. «У СРСР КЗПП захищав працівника, зараз перекіс у бік прав роботодавців, які можуть несумлінно ними користуватися, наприклад, звільняти через надумані причини (мовляв, погано став працювати) і змушувати більше трудитися, прикриваючи законом свої прорахунки: не привезли цегли, значить муляр безплатно «стояв чекаючи роботи», прошу тепер надолужувати», — заявляє нардеп від НУНС Ксенія Ляпіна.
Цікаво, що самі роботодавці особливого полегшення від проекту ТК не відчули. «Так, він трохи спрощує звільнення людини через очевидні причини — хвороба, позбавлення прав водія, розголошення комерційної таємниці, — говорить директор по управлінню персоналом великої компанії Валентина Б. — Але за це й зараз знаходять можливість звільнити. В іншому зміни «косметичні». Вигнати недбайливого працівника, який погано робить свою роботу або нелояльний для компанії, як і раніше, буде нереально. Наприклад, прописано, що звільнити можна через недостатню кваліфікацію, якщо це буде доведено шляхом проведення атестації. Але така можливість є й зараз. І там настільки складна процедура, що витримати її й потім довести в суді, що звільнили працівника обґрунтовано, практично неможливо».
Що можна й не можна працівникові. Працівника можуть звільнити за розголошення комерційної таємниці й грубе порушення техніки безпеки. Зате він одержить право на додаткову відпустку, гарантований півгодинний обід і страйк.
Приймання на роботу. Випробувальний термін для інвалідів і молодих фахівців вузів (зараз немає). Немає випробного терміну (зараз є) для вагітних і вибраних на посаду переможців конкурсного відбору на заміщення вакантної посади (коли на одне місце є кілька претендентів).
Робочий час. Вводиться обмеження робочого часу не більше 12 годин на день (зараз такого обмеження немає взагалі). Більше працювати можна тільки за умови письмової згоди працівника і якщо він частину часу перебуває в режимі очікування (наприклад, чекає, поки застигне бетон) і при цьому може відпочивати протягом зміни. Працювати можна буде не більше 48 годин на тиждень, але в цілому робочий час за місяць не може перевищувати норми ( з розрахунку 8 годин за 1 робочий день). За понаднормову роботу, як і зараз, потрібно буде надавати додатковий відпочинок або оплату в подвійному розмірі (за бажанням працівника).
Вводиться можливість роботи вдома й гнучкий графік робочого часу на розсуд працівника протягом дня (але за місяць він зобов’язаний відробити норму з розрахунку 8 годин на день помножити на кількість робочих днів).
Працівники можуть страйкувати у встановленому законом порядку (зараз такого немає). Виключення становлять міліціонери, есбеушники, військові, судді й співробітники прокуратури, а також інші, якщо це загрожує безпеці країни (наприклад, лікарі під час епідемії).
Час відпочинку й відпустки. Вводиться не менше 30 хвилин перерви на обід (зараз мінімальний час не регламентується, тільки максимальний — 2 години). Роботодавець одержує право надати працівникові додаткову відпустку із частковою або повною оплатою за сумлінну довголітню працю, виконання державних і суспільних обов’язків. Відпустка без збереження зарплати може бути продовжена за узгодженням сторін на строк до 3-х місяців (зараз 2 тижні).
Оплата праці. За роботу вночі тариф буде вищий не менш ніж на 30% (зараз на 20%). Якщо робочий день поділений на частини, погодинна й (або) тарифна оплата на 20% вища. Якщо виявлено брак не з вини працівника (прихований дефект матеріалу), то роботу оплатять повністю (зараз 23).
Звільнення. На додаток до діючих причин звільнення працівника роботодавець зможе звільнити його за:
- грубе порушення правил техніки безпеки, якщо це призвело або могло призвести до нещасних випадків (у т.ч. на транспорті);
- за розкрадання (навіть дрібне), втрату довіри й розтрату (в основному стосується керівників підрозділів і вище й матеріально відповідальних осіб);
- розголошення державної або комерційної таємниці (у тому числі — назвав розмір своєї зарплати або заробітки на підприємстві), але за умови, якщо працівник давав підписку про нерозголошення;
- неможливість виконувати роботу через стан здоров’я (наприклад, кухар або продавець занедужав туберкульозом);
- недостатню кваліфікацію, що підтверджується результатами атестації й іншими доказами (наприклад, токар «жене брак»);
- втрату права на керування автомобілем або іншого дозволу, необхідного для виконання роботи (управляти баштовим краном, готувати їжу, стояти за прилавком). При цьому працівникові зобов’язані спершу запропонувати перекваліфікуватися (наприклад, з водія в автослюсаря). Він також має право довести рівень колишньої кваліфікації й свою невинність;
- відхилення від медогляду або профілактичних щеплень, якщо вони передбачені (для медперсоналу, лікарів, кухарів).
Вводиться заборона роботодавцеві вимагати звільнення за власним бажанням шляхом погроз, насильства, обману, але механізм контролю не передбачений.
Забороняється звільняти у зв’язку з досягненням пенсійного віку (зараз про це в КЗПП не сказано).
