Марсіанські кратери виявилися надвулканом, а не слідами астероїдів

Американські вчені, проаналізувавши знімки марсіанських кратерів, дійшли висновку, що вони є надвулканом.

Американські вчені, проаналізувавши знімки марсіанських кратерів, дійшли висновку, що вони є надвулканом, повідомляє «Кореспондент» із посиланням на журнал Nature. Раніше кратери на червоній планеті вважали слідами зіткнення планети з астероїдами.

Кратери надвулканів виявлені в області, званій Землею Арабія, Arabia Terra. Вчені звернули увагу на те, що ударний кратер такого розміру зазвичай має центральний пік, кільцевий вал і навколо нього можна помітити характерні сліди викинутої при ударі астероїда речовини. Досліджувані ж кратери нагадували скоріше кальдери: круглі котловани великого діаметру.

Зазначимо, що на відміну від вулканічного кратера кальдера помітно більша і утворюється вона при обвалі конуса вулкана всередину жерла або зовсім в результаті вибуху, який повністю знищує виступаючу над поверхнею гору.

Надвулкани, як охарактеризували досліджувані об'єкти американські вчені, свідчать про наявність у минулому вивержень, що викинули в кілька тисяч разів більше матеріалу, ніж звичайні вулкани.

За словами авторів дослідження, надвулкани цікаві не тільки самі по собі як геологічні утворення, оскільки такі масштабні виверження впливають на клімат в масштабах всієї планети.

На Землі виверження надвулкана Тоба на острові Суматра призвело, на думку низки антропологів, до вимирання значної частини людської популяції близько 72 тисяч років тому, а викликані викидами сірки в атмосферу кислотні дощі серйозно пошкодили місцеву флору.