У подвійної зірки виявлено «лінію доставки» матерії для формування планет

Використавши телескоп ALMA, дослідники вперше виявили газове пасмо у зоні між масивним зовнішнім та внутрішнім малим дисками матерії у подвійній зоряній системі. Ця досі не бачена структура може бути відповідальною за підтримання малого протопланетного диску, котрий інакше давно б зник. Половина подібних до Сонця зірок народжуються у подвійних системах, а це означає, що дані від спостережень будуть мати серйозні наслідки для полювання на екзопланети. Результати дослідження опубліковані в журналі Nature за 30 жовтня 2014, розповіли у Європейській Південній обсерваторії (ESO).

Дослідницька група на чолі з Енн Датрі з Лабораторії астрофізики в Бордо (Франція) та CNRS використала Великий Міліметрового-субміліметровий Масив Атакама (ALMA), щоб спостерігати розподіл пилу та газу у кратній зоряній системі із назвою GG Tau-A. Цей об'єкт має вік кілька мільйонів років і знаходиться на відстані близько 450 світлових років від Землі у сузір'ї Тельця.

Дослідна група зробила приголомшливе відкриття газових згустків у просторі між двома дисками зоряної системи. Нові спостереження свідчать, що речовина передається від зовнішнього до внутрішнього диску, що створює постійну рятувальну підтримку існування останнього.

Ці спостереження показують, що речовина із зовнішнього диска може підтримувати внутрішній диск протягом тривалого часу. То має серйозні наслідки для потенційного формування планет.

Планети формуються з матерії, що залишилась після народження зорі. Це повільний процес, а тому необхідною умовою для формування планет є довготривале існування такого щільного протопланетного диска. Якщо подібні процеси «годування» внутрішнього диска, котрий ми наразі побачили за допомогою ALMA, відбуваються в інших кратних зоряних системах, то одержані дані спонукають до висновку про існування величезної кількості нових потенційних місць, де у майбутньому можна знайти екзопланети.

Перші пошуки екзопланет були направлені на окремі зорі, схожі на Сонце. Зовсім недавно виявилось, що більша частина планет-гігантів обертається навколо подвійних зоряних систем. Тепер дослідники почали більш прискіпливо досліджувати можливість існування планет, що обертаються навколо окремих зірок у кратних зоряних системах. Нове відкриття підтримує можливість їх існування, що надає першовідкривачам екзопланет нові щедрі «мисливські угіддя».