Найбільші вибухи Всесвіту пов’язані із найпотужнішими космічними магнітами

Надзвичайно довготривалий гамма-спалах спричинений магнетаром.

Спостереження в обсерваторіях ESO Ла Сілла та Паранал в Чилі вперше продемонстрували зв'язок між дуже тривалим спалахом гамма-променів та надзвичайно яскравою надновою. Результати свідчать, що наднова керована не радіоактивним розпадом, як то є звичним, а натомість була спонукана надзвичайно сильними магнітними полями навколо екзотичного об'єкта, що відомий, як магнетар. Результати досліджень будуть опубліковані в журналі Nature за 9 липня 2015, розповіли у Європейській Південній обсерваторії.

Гамма-спалахи (GRBs) є одним з результатів, пов'язаних з найбільшими вибухами Всесвіту, що відбулися від моменту Великого Вибуху.

Зазвичай, ці гамма-спалахи тривають всього кілька секунд, але в дуже рідкісних випадках вони можуть проходити протягом декількох годин. Такий ультрадовгий спалах був зареєстрований 9 грудня 2011 року супутником Swift, а потім названий GRB 111209A. То був один з найдовших та найяскравіших спалахів, із числа досі спостережуваних.

Коли вторинне світло від цього спалаху ослабло, воно досліджувалось за допомогою приладу GROND, котрий встановлений на телескопі в обсерваторії ESO Ла Сілла, а також із приладом X-shooter на Дуже Великому Телескопі (VLT) в обсерваторії ESO Паранал. Було знайдено чіткий зв’язок між тим спалахом та надновою, пізніше названою SN 2011kl. Власне вперше було доведено, що наднова пов'язана з ультрадовгим гамма-спалахом.

Астрономи висунули думку, що подібні гамма-спалахи походять від дуже масивних зірок, котрі приблизно у 50 разів масивніші від Сонця, і що ті сплески сигналізують про появу чорних дір. Проте наразі нові спостереження наднової змінюють цю парадигму тривалості ультра довгих гамма-спалахів.

Єдиним задовільним поясненням результатів спостережень наднової було те, що то вибухнув магнетар — крихітна нейтронна зоря, котра обертається навколо власної осі сотні разів на секунду і володіє магнітним полем, набагато потужнішим, ніж звичайні нейтронні зірки, котрі також відомі, як радіопульсари. Наразі вважається, що магнетари є найпотужнішими природними «магнітами» дослідженої частини Всесвіту. Астрономам вперше вдалося встановити такий однозначний зв'язок між надновою та магнетаром.